KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Prowadzący: mgr
Monika Gołębiowska
Temat lekcji: Typowe
i nietypowe zawody.
Klasa: 3F
Podręcznik: Matura
Success
Poziom: Pre-intermediate
Pomoce: Tablica,
podręcznik, płyta CD, odtwarzacz CD, przygotowane kartki ze
słownictwem.
Metody: The
eclectic method.
Techniki: Reading
comprehension questions, word trees, conversation practice.
Formy
pracy: Lockstep (the whole class), group
work, pair work.
Interakcje: T-C
(nauczyciel – klasa)
T-S ( nauczyciel – uczeń)
S-S (uczeń – uczeń)
Czas: 45 minut
Cele lekcji:
- Zapoznanie uczniów ze słownictwem związanym z różnymi zawodami.
- Pod koniec lekcji każdy uczeń powinien na podstawie podanych informacji
powiedzieć, jaki zawód chciałby wykonywać i dlaczego (np. A: Which job would you like to do? B: I’d
like to work as a doctor because I like helping sick people.) oraz
powiedzieć, jakiego zawodu nie chciałby wykonywać i dlaczego (np. I wouldn’t like to work as a pilot
because I don’t like travelling a lot.)
- Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i
odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu o planach zawodowych postaci.
- Ćwiczenie umiejętności opisywania zdjęcia (zadanie
maturalne).
Etapy
lekcji:
I. Etap – warm up
Powtórka
poprzedniej lekcji. Po przywitaniu nauczyciel chodząc po klasie zadaje uczniom
pytania w j. angielskim, mające na celu przypomnienie wiadomości z ostatnich
lekcji: „Jak się czujecie dzisiaj?”, „Śpiący? Zmęczeni?”, Jaki jest dzisiaj
dzień tygodnia? Poniedziałek? Wtorek?” „Jaką mamy dzisiaj datę?” „Kiedy się
urodziłeś?” itp.
II. Czynności organizacyjne.
Zapisanie
tematu i numeru lekcji na tablicy oraz w dzienniku, sprawdzenie listy obecności, przepytanie ucznia (podanie
uzyskanej przez niego oceny z uzasadnieniem).
III. Etap – introduction (lead-in)
Wprowadzenie nowego materiału za
pomocą tzw. „burzy mózgów.” Nauczyciel rysuje na tablicy dwa tzw. ‘word trees’ (słowa drzewa), a
następnie korzystając z wiedzy uczniów wypisuje na nich nazwy typowych oraz nietypowych zawodów.
IV. Etap – presentation
Nauczyciel dzieli klasę na grupy
czteroosobowe. Każda grupa otrzymuje karteczki ze zwrotami związanymi z zawodem
lekarza, pielęgniarki, nauczyciela, fryzjerki, policjanta, kelnera oraz
mechanika samochodowego. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie zwrotów do
właściwych zawodów. W tym celu nauczyciel rysuje tabele na tablicy. Jeśli
pojawią się nowe zwroty, nauczyciel wyjaśnia ich znaczenie.
V. Etap – practice
Nauczyciel sprawdza ćwiczenie
prosząc uczniów o odpowiedzi na jego pytanie według zapisanego wzoru na
tablicy: A police officer makes an arrest.
VI. Etap – pre-listening
Nauczyciel pyta poszczególnych
uczniów na podstawie podanych
informacji z poprzedniego ćwiczenia,
jaki zawód chcieliby wykonywać, a jakiego nie i dlaczego (np. A: Which
job would you like to have? B: I’d like to work as a doctor because I like
helping sick people;
I
wouldn’t like to work as a nurse because I don’t like giving injections..)
VII. Etap – listening
Nauczyciel puszcza płytę CD, na
której 5 osób opowiada o swoich zawodach. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie
nazw tych zawodów.
VIII. Etap – post-listening
Nauczyciel sprawdza ćwiczenie
prosząc uczniów o podanie nazw zawodów.
IX. Etap – pre-reading
Nauczyciel prosi uczniów o
otwarcie książki na stronie 70. Uczniowie mają zgadnąć zawody osób na
zdjęciach.
X. Etap – reading practice
Ćwiczenie
czytania ze zrozumieniem. Nauczyciel daje uczniom czas na szybkie przeczytanie
tekstu dotyczącego zawodów. Międzyczasie nauczyciel wypisuje nowe słownictwo na
tablicy. Po przeczytaniu nauczyciel wyjaśnia nowe słownictwo, a następnie
zadaje pytania uczniom dotyczące tekstu.
XI. Etap – setting homework
Nauczyciel
zadaje zadanie domowe. Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczenia 8 ze strony 71
związanego z przeczytanym tekstem..