KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Prowadzący: mgr
Monika Gołębiowska
Temat lekcji: Komunikacja
językowa: powitania i pożegnania.
Klasa: 1B
Podręcznik: Enterprise
2
Poziom: Elementary
Pomoce: Tablica,
podręcznik, płyta CD, odtwarzacz CD, wolna przestrzeń w sali
lekcyjnej.
Metody: The
audio-lingual method, the eclectic method.
Techniki: Repetition
drill, dialogue memorization.
Formy pracy: Lockstep
(the whole class), pair work.
Interakcje: T-C
(nauczyciel – klasa)
T-S ( nauczyciel – uczeń)
S-S (uczeń – uczeń)
Czas: 45 minut
Cele lekcji:
- Zapoznanie
uczniów ze zwrotami używanymi przez Anglików przy powitaniu i pożegnaniu.
- Umiejętność
stosowania formalnych i nieformalnych zwrotów i wyrażeń podczas rozmowy w
zależności od sytuacji.
- Pod
koniec lekcji każdy uczeń powinien umieć przeprowadzić krótki dialog:
przywitać się, zapytać o zdrowie swojego rozmówcę, zakończyć rozmowę oraz
pożegnać się.
Etapy
lekcji:
I. Etap – warm up
Powtórka
poprzedniej lekcji. Po przywitaniu nauczyciel chodząc po klasie zadaje uczniom
pytania w j. angielskim: „Jak masz na imię?”, „Jak masz na nazwisko?”, „Skąd
jesteś?”, „Ile masz lat?” itp.
II. Czynności organizacyjne.
Zapisanie tematu i numeru lekcji
na tablicy oraz w dzienniku,
sprawdzenie listy obecności, przepytanie ucznia (podanie uzyskanej przez
niego oceny z uzasadnieniem).
III. Etap – presentation (lead-in)
Wprowadzenie
nowego materiału za pomocą tzw. „burzy mózgów.” Nauczyciel korzystając z wiedzy
uczniów wypisuje na tablicy zwroty używane przy powitaniu, zapytaniu o zdrowie,
pożegnaniu i zakończeniu rozmowy. Następnie uczniowie pod kontrolą nauczyciela
dokonują ich podziału na zwroty formalne i nieformalne.
IV. Etap – presentation
Prezentacja
przykładowego dialogu. Nauczyciel zapisuje przykładowy dialog nieformalny
odwołując się do wiedzy uczniów. Nauczyciel dwukrotnie czyta na głos dialog z
odpowiednią intonacją.
V. Etap – practice
Ćwiczenie
dialogu.
ð Nauczyciel
czyta poszczególne kwestie wypowiadane przez osoby A i B.
Uczniowie powtarzają zdania za nauczycielem próbując
naśladować akcent oraz
odpowiednią intonację.
ð Nauczyciel
dzieli klasę na dwie grupy: chłopców i dziewczęta. Uczniowie czytają
dialog na głos z podziałem na role (chłopcy – osoba A;
dziewczęta – osoba B).
ð Uczniowie
czytają dialogi w parach próbując zapamiętać swoje kwestie.
VI. Etap – production
Uczniowie
samodzielnie przeprowadzają rozmowy z innymi uczniami. Nauczyciel wykorzystuje
wolną przestrzeń w sali lekcyjnej i prosi uczniów o wyjście z ławek Zadaniem
uczniów jest wyobrażenie sobie, iż znajdują się na ulicy, na której spotykają
swoich znajomych. Podchodząc do napotkanych osób przeprowadzają krótkie rozmowy
wzorując się na modelowym dialogu z lekcji. Nauczyciel monitoruje ich pracę. Na
znak nauczyciela uczniowie kończą odgrywanie scenek i udają się do swoich
ławek.
VII. Etap – pre-listening
Nauczyciel
prosi uczniów o otwarcie podręczników na stronie 10. Uczniowie mają zastanowić się nad wyborem poprawnych
odpowiedzi A lub B w ćwiczeniu 27.
Np. ”Hello, John” A) Fine, thanks. B)
Hi!
VIII. Etap – listening
Nauczyciel puszcza płytę CD.
Uczniowie słuchając sprawdzają swoje odpowiedzi lub zaznaczają poprawne
odpowiedzi, jeśli nic wcześniej nie zaznaczyli.
IX. Etap – post-listening
Nauczyciel
sprawdza ćwiczenie prosząc uczniów o przeczytanie krótkich dialogów.
X. Etap – production
Uczniowie próbują ułożyć swoje
dialogi na podstawie ćwiczenia 27. Nauczyciel wybiera dwie pary uczniów do
zaprezentowania swoich dialogów.
XI. Etap – setting homework
Nauczyciel zadaje
zadanie domowe. Zadaniem uczniów jest przygotowanie pisemne dialogu formalnego
zawierającego zwroty i wyrażenia używane przy powitaniu, pytaniu o zdrowie oraz
pożegnaniu.